FAQ-header

Een aan mij gestuurd mailtje komt niet aan, wat nu?

 

Wij houden onze e-mailservers zeer goed in de gaten, zodat u erop kunt vertrouwen dat uw e-mail (bijna) altijd goed werkt. Maar u moet bedenken dat e-mail een complex gebeuren is.

Van al het mailverkeer dat plaatsvindt is momenteel meer dan 90% spam. U begrijpt dus dat het een enkele keer kan gebeuren dat een mailje aan u "verdwaalt". Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • Oud adres: De afzender heeft de e-mail naar een oud e-mailadres gestuurd dat u niet meer gebruikt. Als dit adres niet meer bestaat, wordt de mail niet verzonden. Bestaat het e-mailadres nog wel dan staat het bericht mogelijk in een postbus die niet meer door u wordt opgehaald.
  • Te groot: Wanneer de afzender een bijlage (attachment) meestuurt waardoor de totale grootte van de e-mail meer dan 1,5 Megabyte wordt zal deze door onze server geweigerd worden. Dit om te voorkomen dat het systeem vanwege een te grote belasting lamgelegd wordt. Soms ontvangt de afzender hier een foutmelding van, maar dat gebeurt niet in alle gevallen.
  • Foutmelding: Als de afzender bijvoorbeeld een typefout in uw e-mailadres heeft gemaakt, wordt deze niet herkend door ons systeem. De afzender krijgt dan een (meestal in het Engels opgestelde) foutmelding dat de e-mail niet afgeleverd kon worden.
  • Verdachte e-mail: Één van de methodes om ongewenste e-mail te bestrijden zijn de zgn. "Blacklists"; zwarte lijsten met mailservers waarvandaan grote hoeveelheden spam verstuurd worden. Wanneer een betrouwbare afzender de pech heeft toevallig bij één van deze mailservers aangesloten te zijn bestaat de kans dat zijn mail ook geweigerd wordt. Meestal is zo'n vermelding op een "Blacklist" tijdelijk en lukt het een paar uur later wel om de mail alsnog te versturen.
  • Spam-filter-slachtoffer: De meeste e-mailaccounts op onze servers hebben een spamfilter. Wordt een e-mail aangemerkt als "zware spam" (met een hoog aantal spam-gevoelige woorden) dan wordt deze automatisch weggegooid, en is ook niet meer terug te zoeken. De afhandeling van de "twijfel-gevallen" is afhankelijk van hoe uw mail bij ons afgehandeld wordt; sturen wij uw mail door naar een door u opgegeven e-mailadres dan krijgt u deze mails gewoon in uw mail-pakket. Hebt u een POP-box bij ons, dan zullen de mogelijke spam-berichten alleen zichtbaar zijn met web-mail. U kunt hierop inloggen met uw e-mailadres en password dat u voor uw POP-box hebt ontvangen. Lees hier meer over onder "Kan ik mijn e-mail via het web lezen?"
  • Verstopt in een andere inbox: Sommige mail-pakketten checken inkomende mail ook op mogelijke spam-woorden. Treffen zij deze aan, dan wordt zo'n bericht in een speciale inbox geplaatst. Deze inbox heet dan vaak "Ongewenste Reclame" of "Rommel" o.i.d.. Controleer daarom bij twijfel ook deze postbussen!

Als u alle bovenstaande punten gecontroleerd hebt, en de verwachte e-mail blijft onvindbaar, neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. Hoe eerder wij op de hoogte zijn van e-mailproblemen, hoe eerder we in kunnen grijpen en mogelijk verloren e-mails terug kunnen zoeken. Het is wel belangrijk dat u ons een aantal gegevens doorgeeft:

  • Het e-mailadres van de afzender
  • Uw eigen e-mailadres
  • De datum en tijd wanneer het bericht verstuurd is. (De afzender kan dit nakijken in zijn "uit-box")

Terug naar overzicht
 

LinkedIn
Twitter
Cleanbits
ipv6